Monday, April 21, 2014

MAJLIS SARUNG CINCIN

Assalamualaikum..

ALhamdulillah..
itulah satu perkara yang perlu di ucapkan selepas majlis itu tamat 2 hari yang lalu.
19 april 2014 ade pekhabaran baik buat keluarga ku. semoga semuanya senang hati.
mula ceritanya kata mamaku  kakak ku akan di risik oleh seseorang.. dalam hati ku terlintas juga risik ape bukan dah kenal ke? or yang ni org lain pulak? aku sendiri tak memahami adat melayu. tapi tak lah aku luahkan. mane2 pun tak kisahlah. lagi pula ini adelah hal yang pertama keluarga ku tempuh. mama lagi lah panik. first time lah katakan :) kesian sebenarnya kt mama tapi nasib baik makcik kami dari kuantan ada datang. jadi taklah kucar kacir sgt majlis tu. thanks makcik ku syg...


adat2 melayu ni baru aku baca beberapa jam sebelum di datangi keluarga lelaki ke rumah kami. ceritanya gini bagi aku..  asal merisik psal zaman dulu mana ada dating2..kan kan..? memang la aku bukan datang dari zaman dulu. tapi mama pernah jugak cerita. nak jumpa pun susah.. tuh yg ada label anak dara pingitan.. tak kuau2 umah.. mmg ada adat lama yg memberatkan tapi ada byk halus dan rahsia kalo perati betul2..

so merisik nih bukan keluarga lelaki tapi biasanya wakil.. kdg2 org sebut tukang jodoh.. diorg nih yg datang bawa cincin sebentuk bertanya psal anak dara tuh.. dah dijodohkan ke belum.. bagi tau sapa org lelakinya.. kira nego nak bagi jadi.. macam agen cari jodoh.. kalo setuju baru laa bagi cincin merisik, baru masuk bincang bab bertunang.. hantaran dan segala macam..

zaman berubah maka sebab skrg nih org muda dah merisik sendiri terus kat tuan punya diri, so skiplaa merisik dan terus buat sekali dgn bertunang.. kan org zaman skrg semua nak ekonomi.. ringkas, mudah dan murah..


senang citer bagi kes kakak aku ni aku rase lebih kepada adat meminang/ bertunang...
majlis kecil-kecilan yang di hadiri 10org dari pihak lelaki dan keluarga ku di ikuti makcik dan pakcik ku saja. senang aku fikir tak perlu nak perbesarkan..  alhamdulillah semuanya selamat dan akhirnya tarikh nikah pun dah di tetapkan terus. btol tak apa aku kata di awal tadi..? ni maknanya kes meminang terus bertunang. sebentuk cincin telah tersarung di jari manis kakak ku. berbalas kepada cincin perak ke jari manis lelaki..
bersyukur dan alhamdulillah di permudahkan segala2nya..

"selamat bertunang kak fie dan abg ijam"

adik take over majlis dulu.. muka dah tembam. jangan org salah meminang sudah.. haha
(nak dijadikan cerita memang btol pun.. si ayah lelaki rupanya tak kenal lagi kakak aku. skali dia dah salah paham. dia ingt aku ni yang nak di pinangkan.. mampos! haha.. )







lepas ni kami makin busy la kot. bulan 10 yang di tetap bukan lama lagi. lagi 6 bulan dari skrg tolak tepi puasa ngan raya kan adala 4 bulan.. haih. rumit btol pk org kawin. ingtkan senang rupanya susah juga... itulah kena blaja tu blaja ni. biar pikiran terbuka. senang esok2 aku pulak nak kawin. hekhek (gatal....)

sampai di sini dulu.
thanks for reading !

No comments: