Saturday, July 04, 2015

SALAM RAMADHAN 2015

Assalamualaikum..

salam 17 ramadhan. salam nuzur al-Quran.
ya allah sungguh tak terasa.. tak terbeban dengan ramadhan kali ni. perjalanannya membawa seribu erti biarpun banyak pahit dan halangan. semoga apa yang terjadi membuatkan kita semakin kuat. semakin matang untuk menepuh hari2 mendatang. alhamdulillah dan syukur.. Semoga semua amalan kita hari ini di terima allah SWT . inshaallah.

ketika hati ingin mula merasa nikmat badai dugaan pula datang. tapi syukur tak terlewat untuk hati ini menabur benih pada insan selayaknya. jujur.. berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul. semoga hati terus tabah. entah apa yang aku nak ceritakan ni. hehe

'hasbunallah wani'mal wakil, nikmal maula wanikman nasir' - saat hati membatu, lidah kelu, akal buntu , ketika itulah kita sedar allah sebaik-baik penolong kita kan?

marah kita, rungut kita, keluh kita, rintih kita, sakit kita, takut kita, semuanya akan jadi kata-kata yang tertahan. (hanya dalam jiwa). andai di salurkan pada lorong iman. yang indahnya bila tertahan dengan sangat limpah satu masa nanti bocornya bukan pada manusia tapi pada allah. bila dengan dia kita akan ada lebih banyak ruang untuk bercerita itu ini. jujur. telus. dan bebas. Dan bukankah seseorang kan terasa makin dekat serta saling mengenal bila sering bercerita, bertegur, dan bersapa.... akan sampai satu masa nanti kita tak ada siapa-siapa dan tiada apa-apa . waktu itu yang 'punya' hanya ALLAH. jasad kita malah terpisah yang tinggal cuma roh yg bersendiri. lalu bila di bumi lagi jarak kita dan dia begitu jauh apa mungkin suatu masa nanti 'engkau akan terasa begitu dekat padaku? rohku? jiwaku?"

allah cukuplah... ajarkan aku mendidik hati untuk sering mengenalmu sampai jatuh mencintaimu...

 Ada perkara lagi dalam dunia ini tak boleh kita paksa tanpa rela tanpa suka tanpa ikhlas tapi banyak juga perkara lain dalam dunia ni yg prlu kita paksa walau tanpa rela tanpa suka tanpa ikhlas.
untuk tahu... maka belajarlah tentang tuhan , tentang manusia, tentang hidup secara keseluruhannya.
menjadi manusia berakal dan berfikir dalam sedar dan dalam rahmat kasih tuhan. semoga mampu jatuh cinta pada perkara yang sepatutnyta....

 tahun ni tak balik raya.. ya allah macamane nak dengar takbir raya ni. mesti luluh hati jiwa dan raga.. aduhh sakitnya tuh di siniiiii.... semoga semuanya baik2 sahaja dengan kehadiran 'orang baru'..

sampai jumpa lagi 
SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN... 

Thanks for reading!

1 comment:

Pendengar Setia said...

alhamdulillahirabbila A'lamin.

lama x terlihat wajah itu,...
lama x terucap pada diri itu...
semoga sehat dalam lindungan rahmat Allah hendaknya selalu...><