Wednesday, July 27, 2011

JANGAN SALAHKAN SESIAPA / ADA SYAITAN JADI MANUSIA KETIGA

assalamualaikum 

LAGii BESTT.. haih mcm iklan kete myvi baru je kan. ececece..
hujan turun dengan lebat :) sejuk.. tulang besi diblakang ku terasa la cikit jentik2nya. hehehe. biaselah tu kan..  tapi, alhamdulillah. aku suka sangat. he.. duduk kat rumah then pasang pulak lampu bercahaya kuning. malap2 je.ambik mood..ambik mood.. ala2 inggeris gitu. hehe. suke.suke. suasana yang cukup tenang dalam mood yang tak berapa baik.. tarik nafas , hembus. buat sebyk 3 kali. tu lah yg ustaz slalu ajar.. mood x brape baik?? ada2 jelah kan.. masalah memang slalu ada. dan kita sebagai manusia mmg x lepas dri masalah. tp bermasalah biarlah bertempat. jangan kita sengaja carik masalah.. betul tak?

ADA SYAITAN JADI MANUSIA KETIGA?

Baru tadi aku terbaca satu kisah. satu kisah yg amat menyentuh perasaan. namun biarlah ia menjadi satu rahsia.. x perlu di bahaskan klu ia akan menyakiti hati insani yg lain .. aku suka dgn ayt kt ats tu 'ada syaitan jadi manusia ketiga.?' dah bnyak kali kita dengar.. bila berdua-duaan (lelaki & perempuan) pasti ada lagi seorg yang menjadi huninya di tengah2 kalian.. pastilah syaitan yg wujud penyambung bicara kalian tnpa iman yg menemani.. runsing aku dengar cerita2 sumbang yang ade di tv,surat khabar, internet, majalah2.. ape2 yg sekutu dgnnya lah. he. smuanya melibatkan 2 insan ini. (boy&girl).. tak kira usia.. x kira ape2.. smuanya di sebab kan diri sndiri yang lalai dlm memilih jln kehidupan... dah tahu sah2 benda tak boleh buat then dibuatnya juga..... yang paling aku tak berkenan skali betina pegi carik jantan. walaupun zaman dah berubah tapi perumpamaan tu slalu aku pgang. 'perigi takkan pergi cari timba' so.. kenapa bila terjadi sesuatu lelaki jgk yg harus di persalahkan. solutionnya dua2 harus di persalahkan. jawapannya satu GATAL tak tentu pasal.. kawin lagi baik la wehh....amboi....bercakap bnyak la aku ni. tp aku tetap nak teruskan. & korangg.......... sila sambung baca ya. hehe..

kadang-kadang kita jangan main dengar je lagu2 hitz kat radio tu.. ambil sebagai satu dorongan untuk kita jalani hidup seharian. yang mata hati kita tak nampak eh kita guna mata kasar.. contohnya : ada betulnya lagi ana raffali & meor hassan tu..meh nyanyi jap

'kalau berpacaran jgn tunggu lama-lama 
kalau dah berkenan jumpalah ayah dan mama.. 
hantarkan rombongan meminang dengan segera.. 
kalau terlambat kekasihmu di sambar bayang.. 
boleh pandang2, jangan pegang2, duduk renggang2.. 
bertambah syg.. 
biar malu-malu biar segan2 
kerna malu itu perisai org beriman'

kan?? betul x lagu tu? dah btol lah tu dia cakap. boleh pandang2.. x salah pun. & x luak dek mata untuk tgk. tgk la puas2...hehe.. jgn pegang2 sbb...dosa ya. haha :) duduk renggang2, nanti takut lain pula jadinya. sendiri mau ingt laaa... semua dah ade.. kalau ada syaitan yang menghasut jgn pula di salahkan. sbb tu mmg keje dia. dah sah2 dia nak memecah belahkan cucu2 nabi ADAM .. kan. sape lagi yg harus di persalahkan???? ibu bapa?? hoi.. ko yg buat mslah nak salahkan mak bapak pulakkk. ape yg mak bapak ajar x nak ikut. ape yg ko ikut? kawan? jantan x gune? kann.. ishk.. asal aku tibe2 emo ni. hehe. geram. sbb aku perempuan.. bila jadi pape salah lelaki tu x nampak sgt. pmpuan yg jadi magsa selebihnya. pitty u geGIRL.. sorry to say! tapi aku nak jugak cakap padan muka ko.. perempuan ni hati dia lain. kalau dah syg smua dia nak bagi. skali yang dalam2 tu dia nak bukak.. aku pn x paham. lelaki plk habis manis sepah di buang. begitulah umpamaannya.. kann.. ape lagi nak ckp. aku rse dah bnyak aku ckp bagi melepas kan ape yg terbuku di hati ni. sesekali meluah begini ada baiknya. kita share ape2 yang x berkenan tu kan. sebabnya kat mne2 aku tgk budak2 muda skrg smua mcm kangroo.. eh betul ke tu aku eja binatang yang letak anak dalam karung depannya tu. hehe. teruknya budaya nak buat mcm mat salleh.. pakai tudung skrg pn nak ikut trend. yang tu aku x boleh blah. x de keikhlasan langsung. pkai tudung tapi kat blakang buat kerja tak senonoh. masyaallah... ini bukan cobaan. ini betol2 pnya cerita :)

~lelaki yang baik takkan ambil sesuatu yang berharga dari kita yang seumpama mahkota sebelum jadi hak miliknya. itulah lelaki sejati bg aku.

oklah kalau ade yang perlu di ubah untuk diri kita apa slhnya kita lakukan kan. bertujuan untuk kebaikan. sama2 kita doakan yang tebaik buat diri kita. jauhi perkara-perkara2 yg x baik. amin :)

tengok aku ! sorang sorang je. heehee..

banyakcakap: aku tgh lyn lagu syahir 'kebahagian dlm perpisahan'.. bestttt <3

No comments: